Hollands landslag gjorde precis det de behövde i Kansas City: tog kommandot tidigt och säkrade gruppsegern med 3–1 mot Tunisien. Med en pigg start skapade Oranje ett övertag som höll hela vägen.
Bara tre minuter in tvingades Tunisien till självmål när ett inlägg från Deenzel Dumfries nådde fram och Ellyes Skhiri oturligt styrde bollen i eget nät. Det var en tidig chock för nordafrikanerna – och det satte tonen för matchen.
Strax därefter svarade holländarna med ett andra mål när Virgil van Dijk nickade en frispark tillbaka in i straffområdet och Brian Brobbey tryckte in bollen. Effektivt och kliniskt: det var Brobbeys tredje mål i turneringen från bara sitt tredje skott på mål.
I andra halvlek, trots kraftigt regn, fann Tunisien en reducering. Hazem Mastouri följde upp en hörna och nickade in en boll som skapade nerv i matchen. Glädjen blev dock kortvarig.
Åtta minuter senare utnyttjade Hollands anfallstryck ännu en gång slapp markering och Jan Paul van Hecke nickade in ett avgörande mål via en deflektion. Efter det höll Oranje fast vid kontrollen och såg till att få med sig alla tre poäng.
Matchbilden präglades av snabba kanter, farliga inlägg från Dumfries och stabilt försvarsspel. Tijjani Reijnders var nära att utöka ledningen när hans lobb träffade ribban, men den nederländska dominansen var tydlig matchen igenom.
Detta resultat garanterade Holland en plats bland de två främsta i grupp F och nu väntar en tuff åttondelsfinal mot Marocko i Monterrey den 29 juni. För Tunisien blev det däremot tre förluster och en tung målskillnad på -10, vilket slutar säsongen i gruppspelet för dem.
Ett notabelt statistikfakta från kvällens möte: Skhiris självmål blev det 12:e självmålet i turneringen, vilket satte lika med rekordet från tidigare världsmästerskap. Oranje går vidare med självförtroende – och frågan är nu hur långt deras formstarka offensiv kan ta dem.